Tamiya HQ Open Day タミヤ本社オープンハウス (2)

昔の製品もいっぱい展示されていた。以前作ったことのある懐かしいものもあった。私が最初に作ったR/Cバギー。

Many old models were displayed. This was my first R/C buggy.

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このホンダF1も作ったことがある。

I made this Honda F1 kit when I was a school kid.

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ヤマハYZ。こいつは本物に乗っていた。

I used to ride this Yamaha YZ250.

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大型ジオラマは実に素晴らしかった。ケースに入ったものはまともに撮れなかったのでオープン展示のものだけ撮った。

Large sized dioramas on display were really impressive. However dioramas in the case were too hard to photograph and I took only open ones.

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実はこのあと、金型製作、設計企画時事務室などエオ見たのだが当然、写真は禁止であり撮れなかった。
金型の合わさる部分が傷だらけだったのが印象的だった。金型の材料はあまり硬くないようだ。インジェクション時の圧力が強いので毛が挟まっただけでも傷がついてしまうそうだ。昔はすべて削りだしだったが今は概略削って放電加工で作るそうだ。放電加工の雄型は銅製ということでした。多分快削性の銅だと思われる。これで長年わからなかった謎が解けた。昔のプラモは継ぎ目が凹まずに盛り上がっていた。当然金型に溝の表現をエンドミルで彫るとできた製品の継ぎ目は実物と違って盛り上がってしまう。放電加工ならマスターに溝を彫れば金型には盛り上がった部分ができ製品には凹んだ溝表現ができるわけだ。
使用しているエンドミルが展示されていたが0.2mmなんていうシロモノは初めて見た。なんでも切り込みはミクロ単位だそうだ。それでも足らずリベット、継ぎ目の溝切り用に0.05mmのエンドミルを内製しているということだった。

After these I had a look at metal mould factory and design and planning office. Obviously taking pictures was prohibited in these areas.

The metal moulds had a lot of dents at the mating area. They seemed not so hard. The pressure on the injection machine is so strong and even a piece of hair can make a dents on the moulds. In old days all metal moulds were machined directly, but now they are made using electro-discharge machining. Masters of the electro-discharge machining are made from copper. I think the copper used has a sort of free-cut characteristics. By seeing this one mystery I had was solved. In old days panel lines of plastic models were not recess but projection different from the real stuff. However recent models have recessed panels lines. By using electro-discharge machining, recessed line are easily made.

I also saw end mills they use for metal moulds. I saw 0.2mm end mill. Unbelievable! I cannot imagine using such thin end mills. The cut-in would be measured in micron metres with them. Tamiya engineers now even home make 0.05mm end mills to cut out panel lines and rivets.

設計企画時事務室も面白かった。なんとM26のボックスアートをタミヤの社員が書いていたのだ。てっきり外注でやっているんだとばかり思っていたが社内が主のようだ。リキテックスで下書きにかぶせた透明フィルムかトレペに書いていたんだが、「失敗したらどうすの?」聞いてみると失敗をしてはいけないとの答だった。修正不能のようだ。CGを使わないのかとも聞いてみた。CGは味が出ないので殆ど使わないそうだ。外注でCGで描いたものも見せてもらったが明らかに手書きに劣る。やっぱりCGってわかちゃうんだよね。私はCGにはゆらぎが出ないのが問題だと思っている。肉筆による適度なゆらぎが味を作り出すのではなかろうか。

Design and planning office was also interesting. I was surprised fining a Tamiya employee drawing box art of M26 with Liquitex. I thought the box arts were drawn by contract artists. I asked him, “If you make a mistake how do you fix it?” His answer was “No way to fix it!” Also I asked, “Why do not use CG?” The reason why they do use CG is “CG is tasteless!” Actually they showed me CG box art they out sourced, but it was clearly different from hand drawn one and I did not like it. I think to have “taste” some sort of fluctuation is necessary and hand drawing has comfortable amount of fluctuation.


最近タミヤはこんなものにも手を出し始めたいる。ミニチュアケーキ用品を売っているのだ。オープンハウスでは作り方教室もやっていた。だんだんプラモデルだけでは食えなくなってきたんだろう。

Recently Tamiya went into very different area like this. Now they are making materials for miniature sweets. They held a hands-on-experience of making of miniature sweets in open day. I guess plastic models or boys models market is shrinking and they had look for new area.

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